Sök:

Sökresultat:

13294 Uppsatser om För tidigt födda barn - Sida 1 av 887

För tidigt födda barn i skolan. En litteraturstudie.

Examensarbetet Àr en litteraturstudie om för tidigt födda barn i skolan, men den neonatalape-rioden finns med som förklaringsgrund. Jag har valt att begrÀnsa mig till att i första hand an-vÀnda mig av litteratur publicerad under 1990-talet. Flertalet av forskarna pÄvisar en ökad risk för koncentrationssvÄrigheter och svÄrigheter i skolan. Fler för tidigt födda barn jÀmfört med kontrollgrupperna var i behov av specialundervisning i nÄgon form. Arbetet tar i första hand upp de skador för tidigt födda barn riskerar att fÄ, men det Àr viktigt att pÄpeka att 90% av de för tidigt födda barnen Àr friska och gÄr i vanlig klass i skolan..

Utvecklingen av exekutiva funktioner hos ungdomar som fötts för tidigt respektive i fullgÄngen tid

Exekutiva funktioner Ă€r nödvĂ€ndiga för att flexibelt anpassa det egna beteendet och för tidigt födda barn presterar sĂ€mre i uppgifter som mĂ€ter sĂ„dana förmĂ„gor, jĂ€mfört med fullgĂ„ngna barn. Studien undersökte prediktion och utveckling i exekutiva funktioner mellan 5Âœ Ă„r och 18 Ă„r hos för tidigt födda (n=83) och fullgĂ„ngna (n=44) ungdomar. Exekutiva funktioner hos för tidigt födda ungdomar predicerades mest av intelligens vid 5Âœ Ă„r, medan förĂ€ldrautbildning och exekutiva funktioner vid 5Âœ Ă„r förklarade mer hos de fullgĂ„ngna. Skillnader i funktionerna, till de för tidigt föddas nackdel, fanns vid bĂ„de 5Âœ Ă„r och 18 Ă„r och blev i vissa fall förstĂ€rkt över tid. Resultaten tolkas som att exekutiva funktioner hos för tidigt födda framförallt förklaras av konstitutionella faktorer som utgör en sĂ„rbarhet över tid.

EU-kommissionen - Är den oberoende pĂ„ riktigt?

Exekutiva funktioner Ă€r nödvĂ€ndiga för att flexibelt anpassa det egna beteendet och för tidigt födda barn presterar sĂ€mre i uppgifter som mĂ€ter sĂ„dana förmĂ„gor, jĂ€mfört med fullgĂ„ngna barn. Studien undersökte prediktion och utveckling i exekutiva funktioner mellan 5Âœ Ă„r och 18 Ă„r hos för tidigt födda (n=83) och fullgĂ„ngna (n=44) ungdomar. Exekutiva funktioner hos för tidigt födda ungdomar predicerades mest av intelligens vid 5Âœ Ă„r, medan förĂ€ldrautbildning och exekutiva funktioner vid 5Âœ Ă„r förklarade mer hos de fullgĂ„ngna. Skillnader i funktionerna, till de för tidigt föddas nackdel, fanns vid bĂ„de 5Âœ Ă„r och 18 Ă„r och blev i vissa fall förstĂ€rkt över tid. Resultaten tolkas som att exekutiva funktioner hos för tidigt födda framförallt förklaras av konstitutionella faktorer som utgör en sĂ„rbarhet över tid.

FörÀldrars upplevelse av att fÄ ett för tidigt fött barn

BAKGRUND: VÄrd av för tidigt födda barn började i Frankrike dÀr ocksÄ kuvösen började utvecklas. Sedan dess har det skett en utveckling kring vÄrden av för tidigt födda barn och idag fokuserar vÄrden pÄ familjecentrerad omvÄrdnad. SYFTE: Att belysa förÀldrars upplevelse av att fÄ ett för tidigt fött barn. METOD: Litteraturstudie med innehÄllsanalys av 16 kvalitativa artiklar publicerade mellan 2000-2009. RESULTAT: Att fÄ ett för tidigt fött barn skapade en mÀngd olika kÀnslor hos förÀldrarna.

OmvÄrdnadsinterventioner som anvÀnds vid smÀrtbehandling av för tidigt födda barn: En litteraturstudie

För tidigt födda barn utsÀtts för mÄnga smÀrtsamma procedurer varje dygn och detta kan leda till ett förÀndrat smÀrtbeteende senare i livet. Icke farmakologiska omvÄrdnadsÄtgÀrder har visat sig ha en betydande del i smÀrtbehandlingen av för tidigt födda barn, dÄ farmakologiska metoder medför mÄnga negativa effekter. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva det nuvarande kunskapslÀget om vilka omvÄrdnadsinterventioner som sjuksköterskan kan anvÀnda sig av för att smÀrtlindra barn som Àr födda för tidigt. Studien genomfördes som en systematisk databassökning i databaserna Pubmed och Cinahl och resulterade i 19 funna studier. Studierna analyserades, granskades och sex olika huvudfynd framkom: glukos, icke-nutritivt sugande, kÀnguruvÄrd, omhÄllning, massage och vÄrdmiljö.

Visuomotorisk utveckling mÀtt med Bendertestet : En jÀmförelse mellan för tidigt födda och fullgÄngna barn vid 5 1/2 Ärs Älder.

SammanfattningBarns utveckling under de sista förskoleĂ„ren Ă€r nyckeln till en bra skolstart. Visuomotorik Ă€r en av de faktorer som krĂ€vs för att tillĂ€gna sig skolans basfĂ€rdigheter. För tidigt födda barn Ă€r en grupp som enligt tidigare forskning löper risk för en sĂ€mre visuomotorisk utveckling. I den hĂ€r studien mĂ€ttes visuomotorik med Bender Gestalt Test med utvĂ€rderingssytem utvecklade av frĂ€mst Elizabeth Koppitz (1963, 1975). I studien jĂ€mfördes för tidigt födda barns (n=175) och matchade fullgĂ„ngna barns (n=125) Bender-resultat vid 5Âœ Ă„rs Ă„lder.

Associationer mellan kognitiv nivÄ, beteendeproblem och att vara för tidigt född

Barn födda för tidigt (gestationsÄlder, GA < 37) löper ökad risk för kognitiva nedsÀttningar, emotionella problem och beteendeproblem. För att undersöka möjliga skillnader och samband betrÀffande kognitiv nivÄ och beteendeproblem jÀmfördes testresultat frÄn Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-IV) och Child Behavior Checklist (CBCL) mellan för tidigt födda barn (PT) (n= 51, GA 22-34) och barn födda efter fullgÄngen graviditet (FT) (n=57, GA 40 +/-2), i Äldern 7-8 Är. Alla barn var normalfungerande utan kÀnd utvecklingsavvikelse och/eller hjÀrnskada. Resultaten visar att barn födda i GA 22-34 presterade signifikant sÀmre pÄ verbalt (VFI) och perceptuellt funktionsindex (PFI) och erhöll en lÀgre helskaleintelligenskvot (HIK) jÀmfört med barn födda FT. En signifikant positiv korrelation uppvisades mellan GA och HIK men inte mellan GA och totala beteendeproblem.

Mödrars erfarenheter av att amma sina för tidigt födda barn efter hemkomst

Amning av för tidigt födda barn Àr komplext eftersom barnet Àr omoget och mer svÄrtolkat jÀmfört med fullgÄngna barn. Att barnet föds för tidigt kan innebÀra en kÀnslomÀssig pÄfrestning för hela familjen och att uppnÄ en fungerande amning stÀller stora krav pÄ mödrarna.Syftet med denna studie var att beskriva mödrars erfarenheter av att amma sina för tidigt födda barn efter hemkomst.Kvalitativ metod anvÀndes med intervjuer som insamlingsmetod. Tio intervjuer av mödrar till för tidigt födda barn genomfördes. Barnen var födda mellan vecka 33+5 och vecka 35+4, alla hade varit inskrivna pÄ neonatalavdelning och dÀrefter neonatal hemvÄrd. Intervjuerna transkriberades och texten analyserades med kvalitativ innehÄllsanalys.

KÀnguruvÄrd av extremt för tidigt födda barn : En journalgranskningsstudie

Syfte. Undersöka anvÀndningen av kÀngurumetoden hos extremt för tidigt födda barn.Bakgrund. KÀngurumetoden (KM) Àr en evidensbaserad metod som innebÀr att barnet bÀrs hud mot hud pÄ förÀlderns bröst i upprÀtt stÀllning. Metoden har mÄnga fördelar för det för tidigt födda barnet och har visat sig vara effektiv för att skapa starka band förÀldrar och barn emellan. Forskning visar att det Àr en sÀker vÄrdmetod Àven för extremt för tidigt födda barn.

Född för tidigt - kognitiv förmÄga 18 Är senare

Den neonatalmedicinska utvecklingen har gÄtt starkt framÄt och idag överlever Àven extremt mycket för tidigt födda barn. Kunskapen om hur dessa barn utvecklas och vilka eventuella resurser som behövs senare i livet Àr ofullstÀndig. I denna longitudinella studie undersöks om den kognitiva nivÄn hos för tidigt födda (< v.37, .

Att vara förÀlder till ett för tidigt fött barn : Utmaningar och bemÀstring

En procent av alla barn i Sverige föds extremt eller mycket för tidigt (före vecka 33). Dessa barn löper ökad risk för att drabbas av olika sjukdomar och funktionsnedsÀttningar. FörÀldrar som upplever att fÄ ett barn fött för tidigt möter mÄnga utmaningar bÄde under barnets första kritiska tid, liksom senare. Forskning visar pÄ ett sÀrskilt behov av att stödja dessa förÀldrar, sÄ att de i sin tur klarar av att tillgodose sina barns behov.Syftet med studien var att fÄ en förstÄelse för familjernas situation , liksom deras uppfattning av samhÀllets stöd till dem. En kvalitativ intervjustudie med elva förÀldrar till extremt eller mycket för tidigt födda barn genomfördes.

Fritidspedagogers arbete med demokrati, elevinflytande och delaktighet : En kvalitativ intervjustudie med fritidspedagoger

Barn födda för tidigt (gestationsÄlder, GA < 37) löper ökad risk för kognitiva nedsÀttningar, emotionella problem och beteendeproblem. För att undersöka möjliga skillnader och samband betrÀffande kognitiv nivÄ och beteendeproblem jÀmfördes testresultat frÄn Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-IV) och Child Behavior Checklist (CBCL) mellan för tidigt födda barn (PT) (n= 51, GA 22-34) och barn födda efter fullgÄngen graviditet (FT) (n=57, GA 40 +/-2), i Äldern 7-8 Är. Alla barn var normalfungerande utan kÀnd utvecklingsavvikelse och/eller hjÀrnskada. Resultaten visar att barn födda i GA 22-34 presterade signifikant sÀmre pÄ verbalt (VFI) och perceptuellt funktionsindex (PFI) och erhöll en lÀgre helskaleintelligenskvot (HIK) jÀmfört med barn födda FT. En signifikant positiv korrelation uppvisades mellan GA och HIK men inte mellan GA och totala beteendeproblem.

Född för tidigt ? livskvalitet och psykisk anpassning vid 18 Ärs Älder

Tidigare forskning har visat att barn som föds för tidigt Àr en sÄrbar grupp som löper ökad risk för funktionsnedsÀttningar, kognitiva och motoriska nedsÀttningar samt beteendeavvikelser. Kunskapen Àr begrÀnsad om hur för tidigt födda ungdomar upplever sin livskvalitet och om hur vÀl de anpassat sig efter sina förutsÀttningar. Föreliggande uppsats jÀmförde livskvalitet enligt QOLI anpassat för ungdomar och psykisk hÀlsa enligt SDQ vid 18 Ärs Älder hos 105 prematurt födda ungdomar och 54 ungdomar i en matchad kontrollgrupp. Trots en lÀgre kognitiv och exekutiv funktion rapporterade de för tidigt födda ungdomarna lika god livskvalitet som kontrollgruppen. Det förelÄg skillnader i rapporterade kamratrelationer dÄ de för tidigt födda ungdomarna sa sig vara mer ensamma och upplevde sig som mindre populÀra Àn kontrollgruppen.

Upplevelser av övergÄngen mellan neonatalvÄrd och barnhÀlsovÄrd hos förÀldrar till för tidigt födda barn

Att fĂ„ ett för tidigt fött barn innebĂ€r en stor förĂ€ndring för de nyblivna förĂ€ldrarna. De behöver i den situationen stöd och information i omvĂ„rdnaden för att kunna knyta an till sitt barn. Syftet med studien var att beskriva hur förĂ€ldrar till för tidigt födda barn upplever övergĂ„ngen mellan neonatalvĂ„rden till barnhĂ€lsovĂ„rden. Datainsamlingen genomfördes med kvalitativa forskningsintervjuer och analyserades med en kvalitativ tematisk innehĂ„llsanalys. Åtta förĂ€ldrar som hade vĂ„rdats vid en neonatalavdelning deltog i studien.

Nutrition, tillvÀxt och respiratorisk funktion hos för tidigt födda barn med en födelsevikt under 1000 gram

Bakgrund Överlevnaden ökar bland för tidigt födda barn, vilket frĂ€mst beror pĂ„ stora förbĂ€ttringar inom den perinatala och neonatala intensivvĂ„rden. Postnatal tillvĂ€xthĂ€mning, allvarliga sjukdomar och lĂ„ngsiktigt hĂ€lsoutfall utgör dock fortfarande ett bekymmer.Syfte MĂ„lsĂ€ttningen med studien var att undersöka intaget av energi och makronutrienter samt tillvĂ€xt hos extremt för tidigt födda barn med en födelsevikt under 1000 gram, och att analysera eventuella samband mellan respiratorisk funktion, nĂ€ringsintag och tillvĂ€xt.Metod En retrospektiv kohortstudie av 77 extremt för tidigt födda barn födda mellan 1 april 2009 och 31 mars 2012. SpĂ€dbarnen vĂ„rdades pĂ„ den neonatala intensivvĂ„rdsavdelningen pĂ„ Norrlands universitets sjukhus i Sverige. Efter exklusion, pĂ„ grund av morbiditet eller mortalitet, Ă„terstod 47 spĂ€dbarn. Dagligt nĂ€ringsintag och tillvĂ€xt noterades i databasen Nutrium.

1 NĂ€sta sida ->